onsdag 20. mai 2009

Skulle sovd

Men jeg må si tre ord eller litt mer. Egentlig ville jeg bare reise på MGP-finalen som publikum neste år. Men idag bestemte jeg at Lenny, Benny, Inga og jeg skal lage et fantastisk bidrag til Grand Prix. Vi har allerede funnet melodien, og trenger man egentlig så mye tekst? Nocturne hadde jo ingen tekst, eller hvertfall ingen jeg forstod. Vi tenker nasjonalromantikk, kuer, troll, haringfele, munnharpe, bunad, halling og litt god norsk svartmetall. Dette høres kanskje ut som en ekstremvariant av Gåte, men det er det slett ikke fordi Inga og jeg synes Gåte er tamt. Det skal bli villt og ekstatiskfantastisk og vi skal gå både Secret Garden, Bettan&Hanne og sist men størst Alexander Rybak, en vanvittig stor gang! Jeg kan ikke si for mye her for da blir vi vel diska og lager et vanvittig oppstyr i media til neste vår, men uten å gå for langt kan jeg vil si at sjansen for at det blir to år etter hverandre med overlegen seier til Norge begynner å bli ganske stor! Hva skal vi styre unna i vårt bidrag: Joik har ikke gjort det bra i denne konkurransen selv om det var en halvsamisk låt som vant Grand Prix Junior i fjor. Vi skal ikke male to svarte striper på hvert kinn og synge sanger om mamma kamuflert som kjærlighetspop eller vente til vi er avdankede skuespillere i midtlivskrisa og synge kjedelige spanskinspirerte sanger i miniskjørt. Selv om de er flinke vil vi heller ikke la Mira Craig lage låten eller blande Jan Teigen eller Tor Endresen inn i prosjektet. Ikke et vondt ord om noen av disse, som alle er Grand Prix-finalister som har engasjert meg, på godt og vondt.

Nok om dette. Bestekameraten min er snart ferdig med å studere illustratør i Falmouth, England, og jeg synes han har laget en veldig fin nettside. Jeg synes ut fra en kunstpedagogstudents perspektiv at illustrasjonene er morsomme, lekne og direkte, og at kontrasten mellom de lyse pastellfargene og de harde sorte konturene er sexy. Marius har rett og slett blitt god.


Illustrasjon til artikkel Together in Electric Dreams, Marius Pålerud

3 kommentarer:

  1. øøøh.det va vell strengt tatt ein joik som vant den norske finalen ein gang på åttitalet. den så går sånn cirka sånn "ådeiådiåådiådiååå"

    Har du någe negativt å sei om den?

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Ja, det har jeg fordi den ikke vant europeisk finale

    SvarSlett