tirsdag 27. januar 2009

Fisk

Jeg vil og skal, gjennom det neste året, bli bedre kjent med og glad i(?) fisk. Det siste året har jeg spist både sushi og maki. Selvfølgelig bare fordi det er hipt, men jeg har i allefall vendt meg til det og innbiller meg at det smaker så godt at jeg bruker et par lapper i måneden på det. Det er selvføgelig snakk om de snilleste bitene, stort sett de med laks, men jeg får i hvertfall i meg litt fisk. Utover dette liker jeg følgende matvarer som har med fisk å gjøre, godt:

-all røkt fisk (jeg har smakt)
-sild i lake (krydder- og sursild)
-kaviar, den oransje i tube
-og som nevnt; pysesushi

Det er klart at jeg trenger å utvide fiskehorisonten. Om ikke for annet så vil jeg i hvertfall unngå å få den svært utbredte og kjente sykdommen struma, som pappa fremdeles skremmer meg med innimellom (se bildet av kvinne med struma under).
Det sies dessuten at det finnes så mye god fisk der ute, som bare venter på å bli oppdaget av meg. Fremover vil jeg i stor grad bruke denne bloggen til å snakke om fisk. Ved en senere anledning vil jeg også fortelle historien som kanskje forklarer hvorfor jeg ikke har spist så mye fisk. Det er en trist historie.

3 kommentarer:

  1. God idé, Ane! Jeg vil heller ikke se sånn ut...

    Nordmenn burde spise mye mer fisk - tenk all den deilige fisken vi fisker og bare eksporterer i vei. Vi må spise den selv, dere der hjemme i Norge må utnytte denne fantstiske råvarekilden norskehavet kan gi dere. Jeg derimot må knaske omega3-kapsler for å ikke få struma. her i denne nesten-innlandsnasjonen er det lille du kan få kjøpt av fisk bakt inn i frityrgratinade og marinade og æsj...

    SvarSlett
  2. Nå har de hel svær 2-3 kilos frossen ørret på Kiwi til 27 kroner kilon. Det vil si et digert beist som må legges på skrå i frysern til verdien av en tre pils på Evergreen. Dæven. Jeg kjøpte den ikke sist for det var for mye mat på en gang, og jeg tror ikke jeg klarer å knuse den i to med jiu jitsu-slaget mitt. Men den anbefales. Ørret er godt ass.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett