torsdag 11. februar 2010

Prakis fint og Ane trøtt

Dagene er så lange. Det må tungt og mye arbeid til, og jeg er sliten men fornøyd. Jeg synes at jeg er en flink kunstpedagogstudent i praksis. Sutrete, konfliktsøkende og sjarmerende elever på videregående er ingen spøk. Jeg må jobbe litt hver dag for å holde meg voksent saklig. Det føles ikke som mange dagene siden jeg var 18 selv, og det bør ikke skinne gjennom til enhver tid.

Barnslig dialog mellom Ane og kverulant 18:
Kverulant 18: Du motarbeider gruppearbeidet vårt når du sier vi skal lage skisser individuelt.
Ane: Denne oppgaven er todelt. Det er en individuell del og en samarbeidssdel.
Kverulant 18: Så du vil ikke at vi skal bruke tida på å samarbeide?
Ane: Jo, jeg synes det er flott å se hvor godt dere samarbeider. Men for at dere skal nå øverste nivå må dere også vise at dere kan arbeide på egenhånd.
Kverulant 18: Nå bare gjentar du deg sjøl!
Ane: Nei, du gjentar deg sjøl!
Kverulant 18: Nei du!
osv.

Det tok en time å gjenopprette en dråpe respekt, men med denne eleven hadde det ikke vært vanskelig å starte en skikkelig tåpelig krangel.

Så, min flotte, bortskjemte og håpløst kverulerende lillebror: Takk for at du bestandig har brukt altfor mye tid på å diskutere fullstendig udiskutable ting. Det viser seg altså at de evigvarende bilturene hvor du ikke kunne holde munn et sekund, kanskje allerede kan ha vært gull verdt for meg i praksis.

Respekt, bror.

4 kommentarer:

  1. haha....å, jeg skjønner GODT at det er en utfordring! etter min erfaring er det særlig ofte en gutt i hver klasse som er en skikkelig dritt. men kanskje ikke på tegning, form og farge, for der er det vel flere jenter. jeg får lyst til å kaste dem på gangen eller sette dem i skammekroken når jeg jobber med dem på arkmuseet.
    Men samtidig, som du sier, kjenner man seg litt igjen ja...hehe
    stå på! du kommer til å bli en fremragende lærer, det vet jeg;-)

    SvarSlett
  2. Hehehe:)) Får håpe jeg også har vært til nytte for min bror da..:P
    Morsom blogg! Fant den ved å søke på penger og økonomi, og innlegget ditt fra juni 09 kom opp. Kunne ikke vært mer enig!:D

    SvarSlett
  3. Feil link gitt...
    Og forresten, hva studerer du?

    SvarSlett
  4. hehe, jeg er i siste semester på faglærer i formgivning, kunst og håndverk. Så morsomt at du er enig! Det er gøy når noen kommer inn på bloggen ved å søke på noe som er litt "søkt" i forhold til bloggen. Enda gøyere når noen kjenner seg igjen! :) Takk for positiv feedback

    SvarSlett