torsdag 13. august 2009

Jeg er jo bare barnet

Det er helt tomt. Jeg har begynt på 4 innholdsløse og kjedelige innlegg som ikke er morsomme å skrive og når de ikke en gang er det, unner jeg bare min verste fiende å lese dem, men jeg kjenner et press og forstår at jeg må skrive noe. På tirsdag begynner skolen og et halvt år med entreprenørskap står for tur. Akkurat nå tenker jeg at entreprenørskap er et forbasket vanskelig ord og hvem skulle tro ord kunne ha 3 R'er.

Selv om jeg vet sånn cirka hva jeg skal holde på med, må ikke det forveksles med at jeg kan forklare hva dette lange og ganske stygge ordet betyr. Cappelen Damms side Merkur 3 derrimot forklarer det gjerne, på en passe vanskelig og veldig kjedelig måte. Ikke les alt som kommer under her med kursiv skrift hvis du ikker er veldig interessert i å finne ut hva entreprenørskap (litt forenklet) omhandler.

* Entreprenørskap er å identifisere og evaluere muligheter
* Entreprenørskap er å initiere og styre en bedrift med et klart formål
* Entreprenørskap vil si å få en bedrift til raskt å fungere bedriftsøkonomisk
* Entreprenørskap vil si å akkumulere og håndtere kunnskap og teknologi
* Entreprenørskap er å mobilisere tilgjengelige ressurser, for eksempel
finansielle, menneskelige eller fysiske ressurser
* Entreprenørskap er å vurdere og avveie risiko og usikkerhet
* Entreprenørskap er å kunne tilføre innovative bidrag
* Entreprenørskap er å sette sammen grupper og team som skaper synergier


Oi, nå kjenner jeg det kribler i magen og jeg gleder meg så jeg blir helt svett. Den som kan gi meg en koselig og barnevennlig utgave av denne kursiverte teksten skal få et stort stykke marsipanbløtkake. Send gjerne med en kvikk forklaring på ordene initiere, akkumulere, innovative og synergier. Jeg lider av fremmedordfrykt, så ikke forsøk så mye som å nevne at et eneste av disse ordene er så enkle og ungdomsskolevennlige at jeg burde ha brukt dem i dagligtalen de siste 15 årene, da tyr jeg til never.

Det ryktes at dette er noe av det mest spennende og interessante vi skal gjøre i løpet av hele dette kunstpedagogiske studiet, altså burde jeg gledet meg som et barn til julekvelden. Som vanlig er det bare jeg som hiver meg uti ting med det jeg kaller en sprudlende negativitet. Slik blir alt bedre enn forventet.

De neste 50 årene kommer jeg vel til å kjempe for mer arbeid med entreprenørskap i grunnskolen. Det er visst veldig bra og lærerikt har jeg hørt. Jeg har til og med vært tilskuer til et entreprenørskapsprosjektfremlegg (et kjempelangt ord) på en skole jeg hadde praksis på og det var mye artig å se. Men frem til jeg kommer inn i dette, skal jeg være vanvittig negativ på en barnslig og dum måte.

7 kommentarer:

  1. Jøss, skal dere drive med entreprenørskap? hvorfor det, skal du ikke bli lærer da?

    Jeg forklarer entreprenør som en som starter et foretak på egen hånd. "Entreprenør" er frank og er vel egentlig det samme som det tyske ordet "gründer". Men man hører kanskje oftest "entrepenør" om byggherrer (fordi de gründer hus...vet ikke).

    SvarSlett
  2. entreprenøren kan godt hete Frank

    SvarSlett
  3. Frank er jo Erling på engelsk. Eller motsatt.
    Uerling = disfrank. Nei disanest. Dermed blir Frank til Ane via Erling.

    Vi trenger det sikkert hvis vi skal frilænse som foredragsholdere og guider.

    Angstskrik har flest konsonanter på rad.

    SvarSlett
  4. entreprenørskap
    peeentnørrrskap

    det var egentlig ikke et morsomt ord, men jeg er trøtt, så kanskje jeg gjør et nytt forsøk på noe morsommere en anna dag. men det er det du som er best på de greiene der. og jeg tror det blir et jævla bra semester med peeentnørrrskap, Ane.

    SvarSlett
  5. legger forresten merke til at du ljuger på alderen. søtt

    SvarSlett
  6. HAHA, jeg elsker sånne tegninger med gode aldre. Ane, 23 år. Du _er_ jo bare barnet :D

    SvarSlett
  7. oi, jeg kniper meg fast i ungdommen med nebb og klør:)

    SvarSlett