lørdag 31. oktober 2009

Linje 5

I sommerferien skrev jeg at jeg planla å bruke noen fridager til å reise alle t-banelinjene i Oslo. Hva kan jeg si? Ideen var nok større enn ønsket om å gjennomføre. En uke etter jeg skrev om prosjektet ble linje 5 mellom Storo og Vestli stengt. Årsaken til linjestenging var at holdeplassene og skinnegangen på strekningen skulle pusses opp. Dette er t-banelinjen jeg er mest glad i og kjenner best fordi jeg reiser på den frem og tilbake til jobb. Det at den ble byttet ut med en liten buss stappet til bristepunktet mellom Tøyen-Vestli, kan klart ha vært det som dyttet meg av prosjektet. Det var jo tross alt her jeg ville prosjektet skulle begynne.





På tross av prosjektnedleggelsen min gledet jeg meg til å oppleve resultatet av flee måneders arbeid. Dessverre ble jeg mest skuffet da jeg tok min første tur. Man må se godt etter for å se forskjell, noen nye lykter og litt blank asfalt er det mest i øyenfallende, men det kan være den største jobben er usynlig for dama på banen og mannen i gata.

En ting er jeg likevel veldig fascinert over. Det har dukket opp 3 helt nye stasjoner med for meg hittil ukjente stedsnavn: Croi, Pomm og O-bekk. Samtidig kan det se ut som stasjonene Grorud, Rommen og Vollebekk har forsvunnet. Disse stasjonene har jeg ikke hatt bruk for foreløpig, så for meg er det igrunn helt greit. Kanskje var det ingen andre som trengte dem heller.



Noe sier meg at en skiltmaker/skiltbokstavlimer(!?) står arbeidsledig etter denne sommeren og at jeg kommer til å oppdage mange nye og spenstige stedsnavn i Groruddalen fremover. Jeg håper bare de som har lekt seg med skinnegangen hadde litt lengre erfaring, og at jeg kommer meg lenger enn til Croi neste gang jeg skal på jobb også.

2 kommentarer: