tirsdag 2. november 2010

Stigende graf og refleksdesign

Idag hadde jeg ikke lyst til å gå på forelesning i det hele tatt. Hele veien inn til Oslo tenkte jeg at jeg skulle gå av t-banen og reise tilbake til den trygge leiligheten på Vestli. Den fineste jenta i klassen har gått ut i permisjon fordi hun snart skal føde, og da er det litt utrygt på Høgskolen.

Nå sitter jeg allikevel her, og foreløpig er det fint. Det er estetikkforelesning og temaet har til nå vært maleriet i Modernismen. Vi ser på et maleri av Georg Baselitz som viser en dverg med svær penis. Hvis noen reagerer på min bruk av d-ordet, er mitt forsvar at det er slik bildet står beskrevet på wikipedia også.

Graflignende følelsespresentasjon av min morgen fra kl 06.30 - 10, Microsoft Paint

Det er bare to timer igjen av forelesningen, så jeg er over kneika og har høye forhåpninger til resten av dagen. Til og med det å begynne skikkelig på Arbeidskrav 1, forarbeid til Masteroppgaven, ser jeg lyst på her og nå. Klokken fire har jeg en date med Synne og en dvergkanin, og nok en gang er det lov å bruke d-ordet. Klokken ni har jeg en date med Ringen kino, Trolljegeren og drømmemannen. Det ser ut til å bli en riktig så fin dag.

Ettersom jeg gjentatte ganger har tatt opp begrepet "dverg" i denne teksten, og allerede beveger meg på diskrimineringsgrensen, ser jeg muligheten til å reklamere for mine fjåsete forslag til refleksdesign for Trygg Trafikk. Konkurranser er moro. Jeg har fått kommentarer på at refleksforslagene muligens kan oppfattes som diskriminerende, og jeg vil helst ikke bli assosiert med diskriminering. Samtidig oppfatter jeg ikke dette selv, men så sitter jeg ikke i rullestol eller er trygda heller. Bank i bordet. Ingen ønsker å bli sittende i rullestol resten av livet, og ved å bruke refleks på mørke gater, minsker sjansene for å bli påkjørt. Dette er vel det nærmeste jeg kommer et budskap, med toskinga mi. Dersom man vil være grei med meg, kan man stemme på bidragene ved å trykke på bildetitlene under. Det går an å lage sine egne forslag også, på Trygg Trafikk.

Trygg vs. trygd
Trygg vs. trygd 2Til slutt et bidrag som bare er et voksent barns diskriminering av barns naivistiske tegnestil:
Trygg

3 kommentarer:

  1. Savnet å ikke gå på skolen i dag.. Selv om det var litt deilig å slippe å gå ut i dette været:) Håper forelesningen var bra og at lunsjen var god;) gleder meg til å se deg på mandag! Lykke til med oppgaven:)

    SvarSlett
  2. Hehe... visste ikke at folk var så sensitive på "dverg"? Du skal i hvert fall få lov til å kalle Pippe for dvergkanin.

    Neste uke skal vi lage dverggodteri som dverger med dvergemagesekker blir mette av å spise. Namnam!

    Jeg kan forstå at refleksen kan virke støtende for noen, men jeg må jo innrømme at jeg digger den. Husk at det blir ganske kjedelig å være kreativ, hvis alt skal politisk korrekt - noen ganger er det rett å slett verdt å være litt ukorrekt.

    SvarSlett